Dr. Balsay Miklós diabetológia

Telefonos elérhetőség: +36 30 907 5235

E-mail cím: info@praxispont.hu

weboldal elérhetősége: https://www.praxispont.hu

Cím: Székesfehérvár, Bregyó köz 5.

Rendel: Dr. Balsay Miklós belgyógyász, diabetológus, angiológus

Néhány szóban a cukorbetegségről:

Korunk járványa a 2. típusú cukorbetegség. Mintegy félmilliárd embert érint világszerte, a föld felnőtt lakosságának 10,5%-át. Hazánkban az ismert 2-es típusú diabetes előfordulása az utóbbi időben stagnál, ami a korábbi évek folyamatosan növekvő tendenciáját is figyelembe véve mindenképpen örvendetes. Ennek hátterében az új esetek számának csökkenése áll. A legutóbbi hazai adatok alapján 727 000 ismert és feltételezhetően ugyanennyi nem ismert cukorbeteggel számolva 1.5 millió embert érint ez a kórkép. Ezen esetek döntő többsége 2. típusú cukorbeteg, melynek megjelenése az életkorral nő, 60 év felett minden ötödik felnőtt érintett. A döntően gyermekkorban jelentkező autoimmun betegségként felfogható 1. típus nem teszi ki a teljes diabeteses populáció 10%-át, számuk lassú emelkedést mutat. Napjainkban megfigyelhető, hogy a fenti életkori jellegzetességek megváltoznak, így az elhízással együtt a 2. típusú diabetes megjelenése koraibb életkorra tolódik, a diagnosztikus lehetőségek bővülésével ugyanakkor az 1. típus felnőttkori manifesztációjával (LADA diabetesforma) egyre gyakrabban találkozunk. A nem jól kezelt cukorbetegség hosszútávon a kisereket és a nagyereket egyaránt károsítja. Előbbi szövődmény az életminőség, utóbbi az élettartam romlását vonja magával. A kisérszövődmény a szemen retinopátiával jár, mely a szerzett vakság 2. legyakoribb oka. A diabeteses nefropátiának nevezett vesekárosodás a végstádiumú veseelégtelenség leggyakoribb oka. A cukorbetegség okozta idegbántalom – más szóval neuropátia – esélyt teremt a talpi fekélyek kialakulására, mely fertőzéssel és perifériás verőérszűkülettel társulva tízszeresére növeli a végtagamputáció kockázatát a nem cukorbetegekéhez képest. Cukorbetegségben 15% – ban alakul ki talpi fekély, évente 6-8000 amputációra kerül sor a fentebb leírt diabeteses láb szindroma miatt. A 2. típusú cukorbetegségben az érelmeszesedés fő rizikó tényezői – úgymint a túlsúly, a magasvérnyomás, az emelkedett vérzsír értékek – többnyire halmozottan, egyszerre vannak jelen. Ezzel magyarázható, hogy cukorbetegség esetén felgyorsul és kiterjedtebb területet érint az érelmeszesedésnek nevezett (döntően inkább gyulladással és fokozott véralvadással járó) nagyérszövődmény. Ennek következménye, hogy a szív-érrendszeri betegségek 2-4 szer gyakrabban alakulnak ki. Mivel cukorbetegségben ez a fő halálok, a várható élettartam férfiak esetében 11, nőknél 14 évvel lehet rövidebb. A szívkoszorúereken jelentkező ateroszklerotikus folyamat szívinfarktushoz vagy szívelégtelenséghez vezethet, mely a halálozások kétharmadáért felelős. A nyaki-agyi ereken fellépő ateroszklerózis szélütést okoz, az alsó végtagi verőereken üszkösödéshez vezethet. Gyakran az érszűkület egyszerre több helyen is jelen van, például az alsó végtagi perifériás érbetegség meglétekor az esetek 50%-ban már számolni kell szívkoszorús vagy agyi érszűkülettel is. A fenti krónikus szövődmények gyakran tünetmentesen jönnek létre, és csak késve, valamely éresemény hívja fel a figyelmet a cukorbetegség fennállására. Gyakori probléma az is, hogy bár a beteg tud a cukorbetegségéről, de mivel lényeges panaszt például fájdalmat nem érez ezért nem vesz róla tudomást. A betegség nemcsak az egyénre, de az egészségügyre és a gazdaságra is jelentős terhet ró. Hazánkban évente mintegy 180 milliárd forint fordítódik a cukorbetegséggel összefüggő kórképek kezelésére, mely az egészségbiztosítói kiadások mintegy 13%-a. Ennek nagyobb részét a szövődmények kezelésére fordított összeg teszi ki. A betegség járványszerű terjedésének megállítása érdekében két dolgot tehetünk : a megelőzést és a korai diagnózist követően időben – még a szövődmények kialakulását megelőzően – megkezdett kezelést. Mivel a 2. típusú diabetes előállapota a túlsúly, ennek megelőzése egyben a betegség megelőzésének is legfőbb eszköze lehetne. A WHO adatai alapján a felnőtt magyar lakosság 30 százaléka elhízott, a túlsúlyosak aránya pedig – az elhízottakkal együtt – ennek duplája. Ezzel Európában elsők, világviszonylatban negyedikek vagyunk. Az elhízás elleni harc az egészséges táplálkozás és a rendszeres mozgás népszerűsítését jelenti. Célom minél szélesebb kör elérése, erre a közösségi média lehet talán a legjobb eszköz. Ezenkívül városunkban részt veszek a helyi cukorbeteg klub munkájában, évente szervezünk az önkormányzattal karöltve sikeres szűréseket és diabetes világnapi figyelemfelkeltő rendezvényeket (sajnálatos módon az utóbbi évben a koronavírusjárvány miatt ezek elmaradtak). A szövődmények megelőzésének eszköze a korai felismerés céljából a veszélyeztetettek szűrése, az így kiemelteknél a betegség idejében megkezdett korszerű kezelése. Ennek során a vércukor rendezése mellett a szív-érrendszeri kockázat csökkentése is elsőrendű célkitűzés. Túlsúly, családi halmozottság, alacsony születési súly, terhességi cukorbetegség, korábbi kóros vércukor érték, illetve egyéb szív-érrendszeri rizikó és 45 év feletti életkor esetén javasolt a kérdőív kitöltésből és vénás cukorterhelésből álló költség-hatékony szűrés elvégzése.

Mik a cukorbetegség tünetei?

Enyhe vércukor emelkedés gyakran tünetmentes maradhat, vagy csak fáradékonyság, idegesség, rossz közérzet tüneteiben nyilvánul meg. Jelentőseb vércukor emelkedés esetén jelentkeznek a típusos tünetek: sok folyadékfogyasztás, szomjúság, nagy mennyiségű vizelet ürítése, fogyás, genitális fertőzések, nehezen gyógyuló sebek, homályos látás. Súlyos esetekben tudatzavar, hasi fájdalom, acetonos lehellet, hányinger-hányás.
Kiket várok a rendelésemen?
-Akiknél a fenti tünetek alapján felmerül a betegség gyanúja, szénhidrát anyagcserezavar előállapotában (prediabetes) levő betegeket, diabetes szempontjából fokozott kockázatú betegeket: elhízás (BMI 30 felett), családi halmozottság, szív érrendszeri betegség vagy rizikófaktorok, terhességi cukorbetegsége vagy 4000gramm feletti magzat világrahozatala az előzményben, PCOS és egyéb inzulin rezistencia , igazolt diabetes mellitusban szenvedő betegeket.
Hogyan érkezzen a beteg a vizsgálatra?
Fontos, hogy minden korábbi orvosi zárójelentését és labor vagy képalkotó leletét, otthoni vércukor mérések eredményeit, gyógyszerlistáját hozza magával. Az első vizsgáltra nem kell éhgyomorra jönni, a szokásos gyógyszereit vegye be.

Dr. Balsay Miklós diabetológia

Mi történik az első vizsgálat során?

A beteg hozott leleteinek és panaszainak, étrendi és életmódbeli szokásainak , szedett gyógyszereinek felvételét követően fizikális vizsgálat történik melynek részét képezi a láb érszűkület és idegbántalom (neuropátia) szűrése is. Az anyagcsere állapot, a szövődmények és a fennálló egyéb kórképek összegzését követőn a beteggel ismertetem a kezelési lehetőségeket, majd közös döntést hozunk az életmódi és gyógyszeres terápiáról, az elérendő célokról. Tapasztalatom szerint a közösen meghozott döntés javítja a beteg együttműködését és így a kezelés sikerességét. A megfelelő vércukorérték elérése mellett a szív érrendszeri szövődmények kialakulásának vagy romlásának megelőzését és a tulsúly csökkentését kiemelten fontosnak tartom a kezelés megválasztásakor.

Mi történik a kontrollokon ?

A cukorbeteg gondozás célja a megfelelő vércukor tartomány elérése és a jó életminőség biztosítása a szövődmények elkerülésével. A kontroll viziteken kiértékeljük a közös kezelési terv célkitűzéseinek megvalósulását, felderítjük és megoldást keresünk az esetleges sikertelenség okára. Időszakosan feltérképezzük a szövődményeket és idejében kezelést indítunk, szükség esetén kikérjük más szakmák véleményét: kardiológus, érsebész, szemész, ortopédus. A gondozás során célunk a beteg önmenedzselésének elősegítése, ezt szisztematikus betegoktatással igyekszünk elérni.

Jelentkezés szakrendelésre:

Telefonos elérhetőség: +36 30 907 5235

E-mail cím: info@praxispont.hu

weboldal elérhetősége: https://www.praxispont.hu

Cím: Székesfehérvár, Bregyó köz 5.