Terheléses EKG vizsgálat

Tel.:  +36 30 907 5235
E-mail: info@praxispont.hu
Cím: Székesfehérvár, Bregyó köz 5.

A terheléses EKG az EKG vizsgálat (a szív elektromos feszültségváltozásának regisztrációja) egy speciális formája, mely során fizikai terhelés alatt készítenek folyamatos EKG regisztrátumot. Azt vizsgálják, hogy milyen hatással van a szívre a fizikai terhelés, illetve azzal együtt a szervezet megnövekedő oxigénigénye. A fizikai munka természetesen nagyobb terhet ró a szívre, hiszen adott idő alatt nagyobb mennyiségű vért kell pumpálnia.

A vizsgálat menete
A vizsgálat előtt általában egyszer használatos öntapadó tappancsokat (elektródákat) ragasztanak a testre, illetve a karra vérnyomásmérő mandzsettát helyeznek fel. A pácienst arra kérik, hogy futópadon mozogjon (vagy szobakerékpárt hajtson). A fizikai terhelés mellett folyamatos 12 elvezetéses EKG monitorozás és rögzítés történik. A vizsgálat előtt a kor, a nem és bizonyos esetekben az ismert szívbetegség alapján kitűznek egy elérendő percenkénti pulzusszámot. A terhelés nehézségét fokozatosan emelhetik a futószőnyeg sebességének és a dőlésszög növelésével (vagy pedál nehézség fokozásával). A vizsgálatnak akkor van vége, ha a páciens azt bármilyen okból kéri (fáradság, mozgásszervi panasz stb.), ha a vizsgált személy elérte az előre megszabott pulzusszámot (amit a beteg életkorából számítanak ki), vagy ha a vizsgálat közben szorító mellkasi fájdalma (angina) jelentkezne EKG eltéréssel, ha túlzottan megemelkedik a vérnyomása, vagy ha az EKG-görbén bizonyos kóros elváltozások jelentkeznek fájdalom nélkül is. A vizsgálat után a beteget kb. 10 percig, vagy addig tartják megfigyelés alatt, míg pulzusszáma normalizálódik.

A vizsgálat előtt általában (nem minden esetben) a pulzusszám csökkentő gyógyszert el kell hagyni, de a többi szokásos gyógyszereket be kell venni. A vizsgálat előtt el kell mondani a kezelőorvosnak, hogy a beteg milyen gyógyszereket szed és az orvos mindig tájékoztatást ad az elhagyandó gyógyszerekről (Figyelem: a vizsgálat közbeni esetleges rosszullét nitroglicerin-készítmény adását teheti szükségessé. Bizonyos potencianövelő tabletták és a nitroglicerin 24 órán belül együtt adva súlyos vérnyomásesést idézhetnek elő, ezért ezek szedését a vizsgálat előtt jelezni kell az orvosnak, illetve a nap hátralévő részében erre tekintettel kell lenni).
Érdemes sportos öltözetben, kényelmes cipőben érkezni a vizsgálatra. Bár az étkezés önmagában nem befolyásolja a vizsgálatot, sok és nehéz ételt nem célszerű fogyasztani a terhelés előtt, hisz telt gyomorral futni, kerékpározni nem kellemes.

Milyen betegségek diagnosztikájára használják?
A terheléses EKG vizsgálat fő indikációja a koszorúér betegség diagnosztikája. Fizikai aktivitás hatására megnő a szív oxigén igénye, így elégtelen keringés során relatív oxigénhiány alakul ki, amit EKG eltérések formájában is lehet látni. Másik indikációs terület a szívritmuszavarok diagnosztikája. Több ritmuszavar kialakulása szívfrekvencia függő, így csak akkor lehet diagnosztizálni, ha a terhelés alatt folyamatos EKG regisztrálás történik. A fokozott terhelés vérnyomás kiugráshoz is vezethet, ami ezzel a vizsgálattal szintén kimutatható. Mindemellett lehetőség van a szív terhelési kapacitásának megítélésére is. Például meghatározható, hogy az adott egészségi állapotban milyen fizikai terheléssel lehet megkezdeni a műtét utáni vagy betegség utáni rehabilitációt.

Nehézségek és korlátok
Előfordulhat, hogy egyes mozgásszervi betegségek vagy alsó végtagi érszűkület okozta végtag fájdalom miatt idő előtt abba kell hagyni a vizsgálatot, így az nem lesz informatív.

Figyelmeztetések és veszélyek
A terheléses EKG vizsgálat általában biztonságosnak mondható. A fizikai terhelés hatására a szívizom oxigénhiányos állapota, ún. angina, szorító mellkasi fájdalom alakulhat ki. Gyengeség, rosszullét, olykor ájulás is előfordulhat. A legsúlyosabb szövődmény, ami nagyon ritkán fordul elő, hogy a terhelés hatására szívroham vagy súlyos, akár életveszélyes ritmuszavar lép fel. A terheléses EKG vizsgáló helyen megvannak a tárgyi és személyi feltételei a legsúlyosabb szövődmények azonnali elhárításának.

Eredmény
Negatív vizsgálati eredmény esetében a szívverések percenkénti száma – a fizikai terhelés fokozásával párhuzamosan – egészen addig nő, míg eléri a páciens életkorának, kondíciójának megfelelőt. Ha a kívánt szívfrekvenciát a szívizom oxigénhiányos EKG eltérésekkel kísért mellkasi fájdalma, ritmuszavar vagy egyéb panasz miatt nem sikerül elérni, az elsősorban koszorúér-betegségre utal.