Cöliákia, gluténszenzitív enteropátia, lisztérzékenység

Tel.:  +36 30 907 5235
E-mail: info@praxispont.hu
Cím: Székesfehérvár, Bregyó köz 5.

A gluténtartalmú élelmiszerek fogyasztása számos panasz forrása lehet, arra genetikailag fogékony emberekben. Leggyakrabban a glutén nevű fehérjekomponens okozza az immunreakciót, és a tüneteket, ezért leggyakrabban a cöliákia teszt segít bebizonyítani, hogy a panaszokat a gabonák elfogyasztása váltja ki. Azokban az esetekben amikor a páciens egyértelműen a gabonák fogyasztásával kapcsolja össze a tüneteit, de a cöliákia teszt negatív, javasolt genetikai teszt elvégzése, ill. szakorvosi konzultáció további vizsgálatokkal kapcsolatban.

Fontos tudni, hogy cöliákia esetén a szervezet immunreakcióját mérjük, ezért gluténmentes diéta mellett a vizsgálatot nem érdemes elvégezni, mert álnegatív eredményt ad. Tartós gluténmentes diéta esetén cöliákia genetikai teszt végzése javasolt. A gluténérzékenység többgénes öröklődésű betegség. A génmintázat vizsgálata a hajlamra utal, nem a páciens jelen állapotára.

A cöliákia a teljes szervezetet érintő kórkép, mely bármely életkorban megjelenhet. Klasszikusan a kórkép emésztőszervi panaszok képében jelentkezik, de a szokványostól eltérő megmutatkozásai is ismertek, mint pl. vérszegénység, bőrelváltozások (foltos hajhullás, pikkelysömör), pszichés zavarok, csontritkulás, véralvadási zavarok, ízületi gyulladás, izomgörcsök… A cöliákia társulhat más autoimmun betegségekkel pl. pajzsmirigybetegséggel is.

Árak >>