karácsonyi étkezés
Hírek, aktualitások

Hogyan kerüljük el a karácsonyi plusz kilókat?

Vészesen közeledik az év vége, így bátran beszélhetünk arról, hogy ha karácsony, akkor a család után legtöbbünknek a karácsonyi ebéd és/vagy vacsora jut eszébe előszőr. Az ünnepek alatt sokan hajlamosak elfelejteni az eddigi megszokott, rendszeres étkezéseiket és túleszik magukat. Egy családi összejövetel alatt, akár 6000kcal-t is elfogyasztunk, ami egy átlagos ember napi energiabevitelének a háromszorosa. Ezt a túl sok cukros, zsíros ételeknek, valamint a kevés rostbevitelnek és nem utolsó sorban a mértéktelen alkoholfogyasztásnak „köszönhetjük”.

Azonban, ha nem szeretne kiesni a jól megszokott napirendjéből, szeretné elkerülni a plusz kilókat, amitől nehéz megszabadulni, íme pár tipp ami a segítségére lehet az ünnepek alatt:

1. A napi négy-ötszöri étkezés továbbra is javasolt, azonban minden elfogyasztott élelmiszer/étel étkezésnek számít. Tehát, ha megeszünk egy szaloncukrot, vagy egy szelet süteményt, az bizony beleszámít a napi étkezések számába és a kalória bevitelbe is.

2. Étkezzünk lassan. Rágjunk meg minden falatot alaposan és tartsunk kisebb szünetet evés közben, így a gyomrunknak van ideje megérezni, ha már eleget ettünk. Abban az esetben, ha már csak a szemünk kívánja a falatot, ne erőltessük magunkba.

3. A tányérunk nagy részét zöldségekkel töltsük meg, így kevesebb hely lesz a magas szénhidrát tartalmú köreteknek, hamarabb jól lakunk és megfelelő lesz a rost-, vitamin-, és ásványi anyag bevitelünk karácsonykor is.

4. Alkalmazzunk zsírszegény konyhatechnológiát. Nem kell lemondanunk a rántott halról, de készíthetjük sütőben is. Alkalmazzuk a párolást, alufóliában-, sütőzacskóban való sütési módókat, így elkerülhetjük a bő olajban való sütést.

5. Kerüljük az alkoholt. Alkoholos italok növelik az éhségérzetet, valamint felesleges kalóriát tartalmaznak. 1 pohár koktél vagy likőr fogyasztásakor akár 500 kcal-t is bejuttatunk a szervezetünkbe, így ha mindenképpen alkoholt választunk inkább száraz borokat és pezsgőket fogyasszunk. Szomjoltásra vizet, illetve kalória mentes italokat alkalmazzunk.

6. Szolgáljuk ki magunkat. Ne engedjük, hogy rokonaink szervírozzák nekünk az ételt, így a magunk urai lehetünk a mennyiséget illetően.

+1 tipp: az étkezés mellett ne feledkezzünk meg a mozgás fontosságáról sem, így minden nap próbáljunk meg a szabadban időt tölteni az ünnepek alatt is. A mozgásforma lehet akár egy nagyobb séta, torna, biciklizés vagy akár futás is.