Hírek, aktualitások

Hidrogén kilégzési teszt

A vizsgálat lényege a kilélegzett levegő hidrogén tartamának meghatározása.

A módszer alapja:

A kilélegzett levegő hidrogéngáz koncentrációja normális körülmények között rendkívül alacsony. A szénhidrátok vastagbélben élő bélbaktérium általi lebontása (fermentációja) kapcsán keletkezik H2 gáz, ami a bélfalon keresztül a vérbe felszívódik és a tüdőn keresztül kilélegezzük.

Magasabb H2 szintet mérünk, ha:

– bizonyos szénhidrátok (pl. tejcukor= laktóz, gyümölcscukor=fruktóz) lebontása nem megfelelő a vékonybélben, több cukor jut a vastagbélbe a bélbaktériumokhoz és ott hidrogéntermelődés mellett bontódik le vagy

– a vékonybélben elszaporodnak az egészséges embereknél jellemzően csak a vastagbélben megjelenő bélbaktériumok, melyek hidrogén termelődés mellett bontják le a szénhidrátokat (kontaminált bél szindróma=SIBO= small intestinal bacterial overgrowth).

A vizsgálat a tesztanyagként használt cukorfajtától függően alkalmas laktóz-, és fruktóz felszívódási zavarainak, a szervezet ezekkel szembeni intoleranciájának kimutatására, valamint kontaminált vékonybél szindróma diagnosztizálására.

A vizsgálat előkészülete: (a betegek erről részletes írásbeli tájékoztatást kapnak)

A vizsgálat előtt 4 héten belül szedett antibiotikum és 2 héten belül szedett probiotikum, vagy emésztésre ható gyógyszer, savcsökkentő és bélmozgásra ható szer befolyásolhatja a vizsgálat eredményét, ezért ezek szedését fel kell függeszteni.

A vizsgálat előtti 2-3 napon nem javasolt nehezen emészthető, zsíros, rostdús, puffasztó ételeket, zöldséget, gyümölcsöt, hüvelyeseket (se főzve, se nyersen) fogyasztani, sem zsírral, olajjal készített ételeket, olajos magvakat enni, illetve kerülendőek a szénsavas italok, gyümölcslevek és alkohol tartalmú italok.

A vizsgálat előtt megelőző 12 órában a dohányzás, a mentolos cukorkák, rágógumik fogyasztása, fogkrém, szájvíz alkalmazása, hölgyeknél szájfény, rúzs használata nem megengedett, de a vizsgálat előtt reggel az alapos, fogkrém nélküli szájöblítés nagyon fontos.

A vizsgálat menete:

A vizsgálatot éhgyomorra kell végezni. A beteg a vízben feloldott tesztanyagot (glükóz, laktóz, fruktóz vagy laktulóz) elfogyasztja, majd a mérőkészülékhez csatlakoztatott csutorába 15-30 percenként bele kell fújni. A vizsgálat teljes hossza 180 perc.

A műszer a kilélegzett levegő hidrogéntartalmát méri és jeleníti meg kijelzőjén digitális formában, ezt rögzítjük az esetlegesen megjelenő tünetekkel (haspuffadás, hasi fájdalom, híg széklet) együtt. A kiindulási értékhez képest + 20 ppm (pars per million) –nél magasabb érték kóros állapotot jelez, de a megfelelő kiértékeléshez orvosi konzultáció szükséges.

Ha a kiindulási érték 16 ppm, vagy több, akkor egy másik időpontban, szigorúbb előkészülettel ajánlott elvégezni a vizsgálatot.

1. Hidrogén kilégzési teszt laktózzal

A vizsgálat alkalmas a primer vagy szekunder laktóz intolerancia kimutatására.

Alap: a tejcukor (laktóz) lebontásához laktáz enzimre van szükség, mely a vékonybél bélbolyhaiban található normális esetben. A tejcukor bontó enzim hiányában a tejcukor nem bomlik le, és ezért nem tud felszívódni a vékonybélben, a vastagbélbe jutva az ottani bélbaktériumok révén erjedésnek indul. Az erjedés során különböző bomlástermékek (pl. H2) keletkeznek.

A panaszokat ezen bomlástermékek okozzák: felfúvódás, hangos bélkorgás, bélgörcsök, hasi fájdalom, rossz közérzet, émelygés, hányinger, fejfájás, bőrtünetek.
A tünetek a tejcukor tartalmú étel elfogyasztása után fél – 2 óra elteltével jelentkeznek, és 1-2 nap után maradandó következmény nélkül megszűnnek, amennyiben az eltelt időszakban nem fogyasztottunk ismét tejcukor tartalmú ételt.

A laktóz intoleranciának 3 fő típusa van:

• Veleszületett: igen ritka, az újszülött szervezete nem termeli a laktáz enzimet, ezért a panaszok és tünetek már a szoptatás, anyatejes táplálás során jelentkeznek.
• Elsődleges (primer): kisgyermekkortól fogva a tejcukorbontó enzim aktivitása bizonyos genetikájú egyénekben az életkor előrehaladtával egyre csökken vagy akár meg is szűnik.
• Másodlagos (szekunder vagy szerzett):a vékonybelet érintő egyéb betegségek vezetnek a laktáz enzim szintjének csökkenéséhez (pl. lisztérzékenység, a Crohn-betegség, gyomor és bélrendszert érintő fertőzések, SIBO, irritábilis bél szindróma)
Ilyenkor az alapbetegséget kezelésével a laktóz intolerancia is megszűnik, a tünetek tehát csupán átmenetiek.

Laktóz intolerancia kivizsgálásának egyéb lehetősége a genetikai teszt (vérvétel):

A pozitív teszteredmény (CC genotípus) azt jelenti, hogy a vizsgált személynek egyértelműen primer laktóz intoleranciája van, vagyis egész életében kerülnie érdemes a tejcukrot tartalmazó termékeket, de csak ha panaszokat okoz.
A negatív eredmény (CT vagy TT genotípus) esetén nagy valószínűséggel – a fent említett másodlagosan kialakuló intolerancia kivételével – nem jelent problémát a tejcukor fogyasztása.

Fontos kihangsúlyozni, hogy a H2 kilégzési teszt és a genetikai vizsgálat a diagnózist együtt támogató, egymást kiegészítő módszerek. A genetikai teszt nem a betegség fennállását igazolja, csupán arra a kérdésre ad választ, hogy fennáll-e a genetikai hajlam a laktóz intolerancia kialakulására, ami a környezeti tényezők befolyásolhatnak.
Nagyon fontos, hogy a tüneteket, a klinikumot is figyelembe vegyük. Tünetmentes betegnél csupán a genetikai „szűrővizsgálat” eredménye alapján élethosszig tartó laktózmentes diéta nem indokolt.

A manifeszt betegség fennállásának igazolására ma is a H2-kilégzési teszt tartható aranystandardnak.

Amennyiben mindkét teszt elvégzésre kerül, és a genetikai teszt negatív, de a H2-kilégzési teszt pozitív, akkor a másodlagos laktóz intolerancia áll fenn és ennek az okát kell megkeresni.

Kezelés:

A betegség kezelése a laktózmentes diéta, illetve lehetőség van a laktáz enzim szájon át (rágótabletta, csepp, por) történő pótlására is.
Fontos kiemelni, hogy nem a tej, tejtermékek étrendi kiszorításáról van szó, csupán a laktózt (tejcukrot) tartalmazó készítményeket kell kerülni, illetve egyéni toleranciától függően mennyiséget csökkenteni.

2. Hidrogén kilégzési teszt laktulózzal

A vizsgálat alkalmas a táplálék vékonybélen való áthaladási idejének (tranzitidő) meghatározására, valamint a vékonybélben kórosan elszaporodott baktériumok (kontaminált vékonybél szindróma) indirekt kórismézésre.

Kontaminált vékonybél szindróma

Kontaminált vékonybél szindróma esetén a vékonybélben elszaporodnak az egészséges embereknél jellemzően csak a vastagbélben megjelenő bélbaktériumok.
A laktulóz egy olyan szénhidrát, ami normál viszonyok között csak a vastagbélben indul erjedésnek. Ha a vastagbél baktériumai jelentős mennyiségben kerülnek át a vékonybélbe, akkor a laktulóz emésztése már ebben a bélszakaszban megkezdődik hidrogéngáz fejlődése mellett, melyet a vizsgálattal kimutatunk.
A vékonybélben a baktériumok elszaporodását több tényező okozhatja: pl. megelőző antibiotikum szedés, savcsökkentő kezelés, gyulladásos bélbetegség, korábbi gyomor- és bélműtétek, stressz.
A tünetek közé tartozik a haspuffadás, hasi feszülés, görcsös hasi fájdalom, fokozott gázképződés, hányinger, hasmenés, székrekedés, valamint ezek váltakozása.

Kezelés:

A kezelés mindig függ a kiváltó októl, de általában a túlszaporodott baktériumok számának csökkentésére antibiotikum-kúra válhat szükségessé. Minden esetben fontos a megfelelő bélflóra helyreállítása pre- és probiotikumokkal.

3. Hidrogén kilégzési teszt fruktózzal

A vizsgálat alkalmas a fruktóz malabszorpció kimutatására.

Alap: A fruktóz egy természetes és egyszerű cukor, amit főleg gyümölcsökben, zöldségekben és a mézben találhatunk meg.

Amennyiben a gyümölcscukor a vékonybélben nem bomlik le és nem szívódik fel, a vastagbélbe kerülve az ottani baktériumok révén erjedésnek, miközben olyan gázok (pl. hidrogén) és savak keletkeznek, amelyek a hasmenésért, puffadásért, hasi görcsökért felelősek. Ezen kívül a vastagbélben landoló fruktóz hangulati ingadozásokért és az ok nélküli depresszióért is felelős lehet.

Ha gyümölcsfogyasztást követően rendszeres, kellemetlen tüneteket – görcsös hasi fájdalmat, hányingert, hányást, haspuffadást vagy hasmenést – tapasztalunk, akkor érdemes utánajárni annak, hogy panaszainkat nem fruktóz felszívódási zavar okozza-e.

Kezelés:

Fruktózmentes étrenddel a betegség jól kezelhető.