ortopédia magánrendelés

Szeptembertől elérhető

reumatologia

Nyak, hát, derékfájás

Az idegsebész számos egészségügyi problémára képes megoldást nyújtani. A nemzetközi statisztikák szerint az iparilag fejlett országokban a felnőtt lakosság mintegy 90 százaléka szenved életének egy periódusában nyak-, hát- vagy derékfájástól. A panaszok egy része hirtelen kezdődik, máskor lappangva, fokozatosan jelentkeznek. A betegek jelentős része jól reagál konzervativ kezelésre. Műtét csak azokban az esetekben szükséges, ahol konzervatív kezelés nem eredményez gyógyulást, ill. nem csökkenti a panaszokat.

A PraxisPont Csapatához ősszel csatlakozik dr. Vicze Csaba, aki nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező, nagy szaktudású kolléga.
A székesfehérvári páciensei újra felkereshetik magánrendelőnben, rövid várakozási idővel fognak tudni időpontot kapni.

idegsebész főorvos

reumatológia

Gerincpanaszok

A gerincpanaszok döntő többsége degeneratív eredetű, aminek specifikus ( pl. porckorongsérv, gyulladás, trauma), ill. nem specifikus gerincbetegség lehet az oka. Jellemző, hogy mozgásra, terhelésre jelentkeznek, illetve fokozódnak, pihenésre csökkennek, a gerinc melletti izomzat fájdalmas feszülése, görcse kíséri, melynek következtében az érintett gerincszakasz mozgásai beszűkülnek, a gerinc fájdalomkerülő tartást vehet fel.

idegsebészet

A porckorong

A porckorongok a csigolyatestek közötti porcos összeköttetést képviselik, meglepően erősek, különösen az összenyomásnak állnak ellent, míg a csavaró mozgás hatására igen sérülékenyek. Külső rostos gyűrűből és kocsonyás magból állnak. A porckorongban bizonyos fokú degenerativ elváltozások a felnőttkor kezdetétől normális körülmények között is megindulnak. Alkati hajlam gyorsíthatja az elhasználódásos folyamatot. Bizonyos foglakozással járó terhelés, ill. kényszertartás is elősegíthetik a folyamat súlyosbodását. Fontos szerepe van a gerincet stabilizáló has- és hátizmok állapotának is. Az említett hajlamosító körülmények megléte esetén egy rossz mozdulat, egy nehezebb tárgy megemelése előrehajlott helyzetben elégséges a degenerált porckorong kiboltosulására vagy kiszakadására. Az előreboltosulásnak több fokozata van, mely különböző tüneteket okoz gerincfájdalomtól egészen az idegi gyökerek összenyomásáig.

A leggyakoribb degeneratív, kopásos gerincbetegségek:

Ágyéki porckorongsérv

A gerinc statikai viszonyai miatt a legnagyobb terhelésnek az alsó ágyéki porckorongok vannak kitéve. Az isiász – magyarul ülőidegzsába – kb. 90%-ában a kórok nem az ülőideg gyulladásos betegsége, hanem porckorongsérv okozta bántalom. A porckorong kopásának főbb okai: helytelen terhelés, genetikai faktorok, dohányzás, tartási rendellenesség.

Sok esetben a deréktáji fájdalom az egyetlen panasz. Ha a porckorong jelentősebben előboltosul, nyomhatja a mellette elhaladó ideggyököt és a derékfájáson kívül a csípőbe és az alsó végtagba kisugárzó fájdalmat, zsibbadást okoz. Erőlködés, tüsszentés, köhögés fokozza a fájdalmat. Legsúlyosabb esetben lábfejbénulás és vizelési zavar alakulhat ki. Ebben az esetben azonnal orvoshoz kell fordulni!

Nyaki porckorongsérv

A legfőbb tünete a nyakfájás, mely nagyon sok embert érint, gyakorisága az életkor előrehaladásával egyre nő. A hétköznapi nyakfájás egyik leggyakoribb oka a rossz testtartás, ami a nyakizmok és szalagok tartós megfeszítettségével jár. A panaszok többsége rendszerint enyhe és kezelés nélkül, esetleg fájdalomcsillapítót szedve, néhány nap alatt megszűnik.

Nyaki porckorongsérv jelenlétekor a beteg nyakát mereven tartja, reggelenként nyaki fájdalomra ébred, amely később a karba és a kézbe sugárzik ki. Központi elhelyezkedésű nyaki sérvek a gyöki tünetek mellett az alsó végtagok diffúz fájdalmát, gyengeségét is okozhatják. A porckorong kopásának okai azonosak az ágyéki sérvnél leírtakkal, azonban meg kell említeni az ostorcsapás-sérülést. Ez főleg autóbaleset során következik be, amikor az ütközés során a fej hirtelen előrelendül, majd a test tehetetlenségénél fogva hátracsapódik. Ez a sérülés bizonyos esetekben nem a csigolya töréséhez, hanem a porckorong kiszakadásához vezet.

Gerincsatorna szűkület

Gerinccsatorna szűkületről akkor beszélünk, ha a csigolyák által alkotott csontos csatorna átmérője valamilyen oknál fogva beszűkül és így a gerincvelő vagy az idegek nyomás alá kerülnek. Leggyakoribb okok: porckorongsérv, megvastagodott szalagok, degeneratív csontos felrakódások, daganatos elváltozások.

Leggyakoribb tünet a lecsökkent járástávolság, a combba kisugárzó derékfájdalom, az alsó végtagok zsibbadása. Kezelése a legtöbb esetben műtéti.

Csigolyaív-hasadás és csigolyacsúszás

A betegség lényege a csigolyaívek elégtelen záródása, melynek következtében a csigolya elmozdulhat a helyéről.
Valószínűleg öröklődés is szerepet játszik kialakulásában, de ismétlődő kis traumák, sérülés következtében is kialakulhat.

Az ívhasadás, illetve az igen kisfokú csigolyacsúszás panaszt nem okoz, ezért a veleszületett esetek korai gyerekkorban sokszor nem is derülnek ki. A korai felismerés mégis fontos, mert a csigolya elcsúszása a pubertáskorban fokozódhat. A növekedés befejeződése után a csigolya további elmozdulásának esélye kisebb, de a gerinc fokozott megterhelése derékfájást okozhat. Gyakran a sportolás váltja ki a panaszokat. Ezért a csigolyaív-hasadásban szenvedő gyerekek kerüljék azokat a sportokat, amelyek nagy megterhelést jelentenek a gerinc számára.
A megelőzés szempontjából nagyon fontos a rendszeres torna és úszás, melynek igen fontos része a hasizomzat erősítése, a gerincet ugyanis nemcsak a hátizomzat, hanem a feszes, erős hasizmok is tartják.

Értékeink

Hiszünk egy magas színvonalú, a gyógyítás szellemiségét őrző, emberközpontú, magán egészségügyi ellátórendszer megvalósításában. Szívügyünknek tekintjük a gyógyítást, egy hosszú távon működőképes rendszer kiépítését, aminek része a jövő orvos generációjának mentorálása, egyfajta műhelyként alapítottuk meg a PraxisPontot.