Érsebészet

Telefonos elérhetőség: +36 30 907 5235

E-mail cím: info@praxispont.hu

weboldal elérhetősége: http://www.praxispont.hu

Cím: Székesfehérvár, Dr. Koch László utca 13.

Rendel: Dr. Mikola József sebész, érsebész főorvos

ARTERIÁK BETEGSÉGEI

Az érszűkület az artériák falának rendellenesen merevvé válása, mely során csökken az erek belső átmérője, így az átáramló vér mennyisége is.
A szűkület felülete gyakran egyenetlen, ami vérrög-képződére hajlamosít, és a képződött alvadék lesodródva okoz tünetet a szűkület alatti ér ellátási területén.
A károsodott érfal emellett a vérnyomás hatására tágulhat is, ami különböző nagyságú tágulattal jelentkezhet.

A kialakult tünetek súlyossága függ

• a szűkület mértékétől
  • a szűkület kialakulásának idejétől
  • a megkerülő keringés kialakulási lehetőségétől
  • a szűkület egyszeres vagy többszörös szintjétől
  • a vér áramlásától és a szív állapotától

MILYEN TÜNETEK ESETÉN KELL ÉRSEBÉSZHEZ FORDULNI?

• Járás közben jelentkező vádli-, vagy tomportáji fájdalom, ami rövid pihenés után megszűnik, és hasonló terhelésre ismét jelentkezik. Gyakori a panasszal együtt járó impotencia.
  • Olyan végtagi nyugalmi fájdalom, ami a járáskor nem szűnik meg, hanem pár lépés után a vádli- vagy farfájdalom megállásra kényszerít.
  • Sebesedés a végtagon, ami nem, vagy nehezen gyógyul.
  • Cukorbeteg lábon kialakuló bőrelváltozás, sebzés.
  • Feszülő, lüktető érzés a hasban, végtagokon.
  • Kéz- vagy lábizomerő-gyengülés. Színeltérés az ujjakon átmenetileg, vagy álladóan.
  • Egyoldali bénulás, beszédzavar, ami átmeneti

MILYEN KÍSÉRŐBETEGSÉG ESETÉN INDOKOLT ÉRSEBÉSZETI VIZSGÁLAT, DOPPLER-INDEX MÉRÉSE?

• Cukorbetegség
  • Magas vérnyomás
  • Szívérbetegség
  • Köszvény
  • Emelkedett vérzsírérték
  • Rokonságban előfordult érbeteg
  • Dohányzás

A fentiek olyan kockázati tényezőt jelentenek, amelyeknél tünetek nélkül is indokolt a szűrővizsgálat, szükség szerint időben elkezdett kezelés, és a rendszeres gondozás.

MILYEN VIZSGÁLATOT VÉGZÜNK?

A vizsgált személy korábbi betegségeinek, kísérőbetegségeinek, a családjában előforduló betegségeinek, a jelen lévő rizikófaktoroknak és a páciens gyógyszerszedésének alapos feltérképezése után FIZIKALIS VIZSGÁLAT, majd
MŰSZERES VIZSGÁLAT következik. (DOPPLER, DOPPLER-INDEX, ÁRAMLÁSI GÖRBE, 3D ULTRAHANG)

A nyaki verőér-szűkület sokáig tünetmentes maradhat, és az első tünet az egyoldali bénulás lehet. Az erek feletti hallgatózás során észlelhető hangjelenség felveti a szűkület meglétét, melyet a 3D ultrahangvizsgálat megerősíthet. A diagnózis felállításához a következő lépés a CT-angiográfia megszervezése.

A felső végtagi erek vizsgálata klasszikus tapintással, az erek feletti hallgatózással, és mindkét felkari vérnyomásméréssel indul. Ezt követi a kéz és az ujjak ereinek Doppler elven működő áramlásmérése, kiegészítve különböző kompressziós próbákkal.

A hasban és a végtagokon tünetmentesen növekedhetnek az értágulatok, lüktető, feszítő érzést okozva. Ennek veszélye kettős: kiszakadva életveszélyes állapotot okoz, illetve a tágulatból a keringést elzáró rögök szakadhatnak le. Már egy gondos fizikális vizsgálattal és 3D ultrahanggal igazolni tudjuk a gyanút.

Az alsó végtagok vizsgálata a fizikális vizsgálattal indul. Ezt követi egy bidirekcionális, az áramlás irányát mutató doppler vizsgálat, és az úgynevezett boka/kar-index meghatározása. Ha ennek az értéke alacsony, akkor már érszűkületről beszélünk.

A cukorbetegségben az érrendszer speciálisan károsodik. Már korán, a betegség megjelenése előtt még tapintható pulzusok mellett az érfal merevvé válhat, és csak igen nagy nyomással tudjuk benne a vér áramlását lezárni. Ezért van nagy jelentősége a véráramlás pontos ábrázolásának, az úgynevezett artériás áramlási görbének a felvételének. A görbe pontosabb adatot szolgáltat a végtag keringéséről, és nem ad félrevezető információt.

KEZELÉS, TERÁPIA

• ÉLETMÓDVÁLTOZTATÁS

Alsó végtagi panaszoknál fájdalomig terjedő, naponta 2 x 20 perc tréning
Szigorú nikotintilalom, a dohányzás elhagyása.
Étkezési szokások átalakítása, személyre szabott diéták.

• GYÓGYSZERES KEZELÉS
  • MŰTÉTI KEZELÉSEK

Metszéssel járó, vagy katéteres műtét, valamint ezek kombinációja, az ún. HYBRID műtét.

• VÉNÁS BETEGSÉGEK

A felnőtt lakosság 40%-át érintő visszeresség népbetegségnek tekinthető. Különböző formái és különböző súlyossági fokozatai vannak, de tény, hogy a lakosság 2-4%-ában kialakuló lábszárfekély megelőzhető lenne az idejekorán felfedezett, és akár tünetmentesen kezelt visszeresség esetén. Téves az a felfogás, hogy nem kell a visszeret kezelni, csak ha panasz van.
A betegség hátterében keringési zavart okozó anatómiai eltérés igazolható. A kialakult elégtelen billentyűfunkció – ami a vénás keringés egyirányúsítását biztosítja – olyan szöveti elváltozást, károsodást tud létrehozni, hogy a későn elvégzett sikeres visszérműtét sem tudja az eredeti állapotot visszaállítani.
Jelentős mértékben csökken ugyan a panasz, de teljes tünetmentesség már nem állítható vissza.

TÜNETEK, AMI MIATT MEGYÜNK AZ ÉRSEBÉSZHEZ

• Nyugtalan láb, nehézlábérzés, terhelésre jelentkező duzzanat
  • Látható, tapintható visszértágulatok
  • Tapinható gyulladt csomó
  • Viszonylag hirtelen kialakult feszülő, fájdalmas, duzzadt, meleg végtag, ami pihenésre sem enyhül
  • Krónikus sebesedés a végtagon, elsősorban a boka belső oldalán

MILYEN VIZSGÁLATOKAT VÉGZÜNK

• Részletes kórtörténeti vizsgálat
  • Artériás érbetegség kizárása
  • Kísérőbetegségek felderítése
  • Végtag funkcionális vizsgálata
  • DUPLEX SCAN VIZSGÁLAT a VÉNATÉRKÉP készítéshez

A VISSZERESSÉG ANATÓMIAI és FUNKCIONÁLIS ELEMZÉSE HATÁROZZA MEG A KEZELÉSI TERVET.

INDOKOLT A KEZELÉS

• ha olyan típusú visszértágulat (varicositas) van, ami szövődményt okozhat: törzs és perforens varicositas, lábszárfekély! Mély vénás trombózis utáni végtag.
  • panaszt okozó visszeresség esetén (fájdalom, nehézlábérzés, fáradékonyság, gyakori érgyulladás)
  • ESZTÉTIKAI OK

A KEZELÉSI MÓDJAI

• MŰTÉT

A nagyvonalú, ultrahanggal nem kellően feltérképezett műtétet kerüljük. Az egészséges főtörzset kíméljük az esetleges a későbbi coronaria műtétekhez. Az általunk végzett műtéti kezelés alig terheli meg a beteget, a szövődmények rendkívül ritkák és enyhék.

Ma az ENDOVÉNÁS / LÉZER vagy RADIOFREKVENCIÁS energiát alkalmazó műtéttechnika a legmodernebb és legkíméletesebb. A műtét során érzéstelenítő- és hűtőfolyadékkal körbe vesszük a kiiktatandó érszakaszt, és helyi érzéstelenítésben lézerrel vagy radiofrekvenciás eszközzel zárjuk el. Az oldalágat – amennyiben szükséges – Várady microvaricectomia módszerrel távolítjuk el, vagy speciálisan előállított habbal (foam) zárjuk.
A kompressziós harisnya felhelyezése után rövid idővel a beteg otthonába távozhat.
Ritkán, de alkalmazzuk a vágással járó crossectomiát és strippinget. A műtét utáni gyógyulás kissé fájdalmasabb, de esztétikailag itt is kiválóak az eredmények.

• SZKLEROTERÁPIA

Pókvénák, seprűvénák, teleangiektáziák, oldalágak kezelése kezelésére nagyon hatékony módszer. A kezelés során finom tűvel érfalat károsító anyagot fecskendezünk a tágult vénaszakaszba. A felhelyezett kompresszió (rugalmas pólya/kompressziós harisnya) hatására az érfal összetapad. Az ily módon kezelt ér idővel felszívódik. A kezelés végén a vénák, amelyek teljesen kiürültek, nyomtalanul megszűnnek. Azok a szakaszok, amibe a vér visszafolyik, bealvadnak. A kezdetben kissé fájdalmas alvadék idővel felszívódik. A szklerotizáló kezelés ambuláns kezelési mód. Néha elég egy kezelés, máskor 2-3 alkalommal meg kell ismételni.

• KOMPRESSZIÓS KEZELÉS

Több ezer éve a legfontosabb eszköze és kiegészítője a visszérkezelésnek. Fontos a visszértágulat és a szövődmények megelőzésében. A modern, hatékony, esztétikus és tartós kompressziós eszközök lehetővé teszik a legmegfelelőbb kezelés kiválasztását.

BOSO vizsgálat

A perifériás érbetegség a nyaki és szív koszorús-erek kivételével a szervezet egyéb (perifériás) részein megjelenő érelmeszesedés. Tovább…

Jelentkezés szakrendelésre:

Telefonos elérhetőség: +36 30 907 5235

E-mail cím: info@praxispont.hu

weboldal elérhetősége: http://www.praxispont.hu

Cím: Székesfehérvár, Dr. Koch László utca 13.