Dr József Ildikó endokrinológus

Telefonos elérhetőség: +36 30 907 5235

E-mail cím: info@praxispont.hu

weboldal elérhetősége: http://www.praxispont.hu

Cím: Székesfehérvár, Dr. Koch László utca 13.

Rendel: Dr. József Ildikó belgyógyász, endokrinológus, diabetológus, obezitológus főorvos

Az endokrinológia a belső elválasztású mirigyek – a pajzsmirigy, az agyalapi mirigy, a mellékpajzsmirigyek, a mellékvese, a hasnyálmirigy, petefészek, herék – működésének élettanával, azok betegségeivel foglalkozik.

A leggyakoribb endokrin betegségekről:

Pajzsmirigy

A pajzsmirigy élettani feladata a pajzsmirigy hormon termelése. A pajzsmirigy hormon szerepet játszik a szervezet anyagcseréjének szabályozásában, a növekedésben, a szexuális működésben, az agyi működésben.

Szinte nincs olyan szerv, amely funkcióját ne befolyásolná a pajzsmirigy hormon. Pajzsmirigy hormoneltérést, túlműködést vagy alulműködést, gyakran pajzsmirigy gyulladás okoz, leggyakoribb a Hashimoto thyreoiditis, ill. a Basedow-kór.

Pajzsmirigy túlműködés tünetei:

– szapora szívverés,
– idegesség,
– álmatlanság,
– hasmenés,
– jelentős étkezés melletti fogyás,
– csökkent meleg tűrés,
– fokozott izzadás,
– remegés,
– menstruációs zavarok.

Pajzsmirigy alulműködés tünetei:

– álmosság,
– székrekedés,
– hízás,
– depresszió,
– hidegintolerancia,
– menstruációs zavarok
– száraz, hideg bőr, töredező haj,
– alacsony szívfrekvencia, tompult reflexek, ödéma.

Struma

Strumának nevezzük a pajzsmirigy megnagyobbodását. A pajzsmirigy megnagyobbodás – struma leggyakoribb oka a jódhiány, de hátterében állhat M. Basedow, daganat, pajzsmirigy-gyulladás. A pajzsmirigy megnagyobbodás lehet diffúz vagy csomós. Utóbbi esetben egyszeres csomó igen gyakran daganatot jelent, míg a többszörös csomó inkább jóindulatú adenomát.

Kivizsgálás menete:

Pajzsmirigy betegségre utaló tünetek jelentkezésekor legáltalánosabb és legegyszerűbb diagnosztikus módszer a pajzsmirigy működésének megítélésére a vérvétel (TSH, FT4) és a pajzsmirigy ultrahang vizsgálata. A pontosabb differenciálás céljából szükség lehet autoimmun markerek vizsgálatára, ill. pajzsmirigy izotóp vizsgálat elvégzésére is.

Inzulinrezisztencia:

Az inzulinrezisztencia, alapvetően a cukoranyagcsere betegsége. Élettani háttere, hogy a hasnyálmirigy által termelt, a sejtek cukorfelhasználását segítő inzulint a sejtek nem ismerik fel, nem kötik meg, így az inzulin a hatását nem tudja kifejteni. A rezisztencia eredménye, hogy a sejtek nem tudják a cukrot a vérből felvenni, a cukor a vérben felhalmozódik. A szervezet ezért fokozza az inzulintermelődést, mely a vércukorértéket egy ideig normális szinten tudja tartani, de elhízáshoz, és főleg a nemi hormonok zavarához vezet. Később cukorbetegség is kialakul. Okaként valószínűleg a stressz, a mozgásszegény életmód és a helytelen táplálkozási szokások állnak.

Tünetei:

– túlsúly
– menstruációs problémák
– meddőség
– pattanásos bőr, fokozott szőrnövekedés
– cukros ételek fogyasztását követően megjelenő remegés, idegesség, izzadás

Kivizsgálás menete:

Inzulinrezisztenciát cukorterheléses laborvizsgálattal tudjuk kimutatni. Az inzulinrezisztencia vizsgálat során a vizsgált személynek reggel éhgyomorra meghatározott mennyiségű cukrot kell elfogyasztani, és azt vizsgáljuk, hogy ez a cukor hogyan jelenik meg a vérben. A vizsgálat során többször veszünk vért: egyszer a cukor elfogyasztását megelőzően, majd többször azt követően. Az inzulinrezisztencia vizsgálatot tovább tudjuk pontosítani, amennyiben a levett mintákban nem csak a vér cukorszintjét határozzuk meg, de megmérjük az inzulinszintet is.

Kezelése:

Az inzulinrezisztencia kezelésében legfontosabb az inzulin érzékenység helyreállítása. Ennek lehetőségei: életmódbeli változtatás – mozgás és helyes táplálkozás – és gyógyszeres kezelés.
Inzulinrezisztencia, meddőség, PCOS

A meddőség hátterében egyre többször áll inzulinrezisztenica, illetve inzulinrezisztenciával járó policisztás ovárium szindróma (PCOS). A PCOS elsősorban a petefészek betegsége, azonban több szervet is érinthet – és így a szerteágazó tünetei miatt nevezik policisztás ovárium szindrómának.

Tünetei:

– túlsúly
– pattanásos bőr, fokozott szőrnövekedés
– menstruációs zavar, meddőség
– ciszták a petefészekben

Kivizsgálás menete:

női hormonvizsgálatok a ciklushoz kötötten, vércukor terheléses vizsgálat, nőgyógyászati ultrahang

Diabetológia

A cukorbetegség ma már népbetegségnek számít. Sajnos a betegség diagnosztizálása sokszor csak akkor történik meg, amikor a betegség már szövődményeket is okozott. Az időben történő diabétesz szűrés kiemelt fontosságú, főleg ha valamilyen rizikófaktor (elhízás, családban előforduló cukorbetegség ) áll fenn.

A cukoranyagcsere kezelésekhez a szakorvos a szervezet általános egészségi állapotát áttekinti beleértve a kórelőzményeket, esetleges családi kórelőzményeket, a fennálló rizikófaktorokat. A cukorbetegség gyanúja vagy az 1-es és 2-es típusú cukorbetegség esetén a terápia meghatározása és beállítása, rendszeres diabetológiai kontrollja, mely a vércukor normális szinten tartását és a szövődmények elkerülését szolgálja a diabetológus szakorvosnál lehetséges.

A diabetológia speciális esetei:

– Terhességi (gesztációs) diabétesz

A kismamák körében előfordulhat a terhességi cukorbetegségnek tartott szénhidrát anyagcserezavar, ennek kiszűrése és kezelése rendkívül fontos a megszületendő gyermek egészsége érdekében. Cukorbetegek terhesség alatti gondozása során kiemelt figyelmet kell fordítani a diabetológiai gondozásra és megfelelő kontrollra.

– 1-es típusú cukorbetegség

Más néven inzulin függő diabétesz, mely egy autoimmun betegség. Ilyenkor a szervezet “megtámadja” a hasnyálmirigyben lévő inzulintermelő sejteket. Ez a betegség leggyakrabban gyermekkorban 26- éves korig, valamint 24-35 éves korban fordul elő leggyakrabban.
A betegség a tudomány jelenlegi állása szerint gyógyíthatatlan, kezelése során a páciens egyénileg kell, hogy adagolja az inzulint saját maga számára.
Ma már egyre több féle inzulin került forgalomba, így javasolt ezekről érdeklődni a szakorvosnál, akik bővebb tájékoztatást tudnak adni az új típusú inzulinokkal kapcsolatban.

– 2-es típusú cukorbetegség

Kialakulásának oka, hogy a szervezet által termelt inzulin nem tudja a vércukorszint csökkentő hatását megfelelően ellátni. A 2-es típusú diabétesz akkor jelenik meg, amikor a hasnyálmirigy kimerül. Fontos a minél hamarabb történő diagnózis felállítása, mert az időben észrevett betegség megfelelő életmódváltással megelőzhető, vagy legalább is kitolható a hasnyálmirigy teljes kimerülése.

2-es típusú cukorbetegség kinél jellemző:

– túlsúlyos állapot
– mozgásszegény életmód
– genetikai hajlam
– hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszerek túlzott fogyasztása

Cukorbetegség tünetei:

– fáradékonyság
– csillapíthatatlan szomjúságérzet
– látásromlás
– fokozott vizeletürítés
– kínzó éhségérzet
– testsúlycsökkenés
– bőrviszketés
– gyakori húgyúti fertőzések
– ha éhgyomri vércukorértéke magasabb mint 6 mmol/l
– ha vércukorértéke 1,5 órával étkezés után 8 mmol/l felett van

Kivizsgálás menete:

cukorbetegség gyanú esetén terheléses vércukorvizsgálat végzése.
Már ismert cukorbetegség esetén rendszeres 3 havi átlagvércukorvizsgálat, vese-, májfunkciók, vérzsírparaméterek rendszeres követése, ill. egyéb vizsgálatok, amelyek a cukorbetegség szövődményeire utalhatnak, elrendelése, értékelése.

Jelentkezés szakrendelésre:

Telefonos elérhetőség: +36 30 907 5235

E-mail cím: info@praxispont.hu

weboldal elérhetősége: http://www.praxispont.hu

Cím: Székesfehérvár, Dr. Koch László utca 13.